デンタルオフィスみなと 公式ブログ

静岡県沼津市の歯科医院「デンタルオフィスみなと」です。

【出版】The Wall Street Journal “NEXT ERA LEADER’S AWARD” Dental Office Minato (31th January 2022)

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The Wall Street Journal “NEXT ERA LEADER’S AWARD”  Dental Office Minato 

                                                                                                       31th January 2022

                                                                                       Director Yoshiharu TSUYUKI

 

For communication-focused healthcare with empathy and friendliness

コミュニケーションを重視した共感と顔の見える医療を目指して

Our motto is healthcare with empathy and friendliness. As a dentist, I always keep in mind the idea that skill and communication must go hand-in-hand in healthcare. Without a relationship of trust with patients, dentists are not able to use their skills efficiently even if they are highly skilled. I believe life is a journey, looking for the people who understand you. I think this same way when I see patients. I want my patients to be able to understand and empathize with my treatment policy and philosophy. To accomplish this, I need to understand them. I will continue to make my clinic attractive to the people in my community.

当院のモットーは「共感の医療」と「顔の見える医療」。歯科医師としては、「技術とコミュニケーションは医療の両輪である」ことを念頭に治療にあたっています。患者さんとの信頼関係がなければ、どんな素晴らしい技術を持っていたとしても宝の持ち腐れ。自分は「人生とは理解者を探し求める旅である」と思っていますが、それは患者さんに向き合うときも同じです。自分の治療方針や理念に共感した理解者になってほしいですし、そのためには自分が患者さんを理解する必要があると思っています。今後も、地域の皆さんが「行きたい」と思える歯科医院を目指していきます。

 

To be the one who understands as many patients as possible

一人でも多くの患者の理解者になるために

 I decided to be a dentist when I was working for a financial institution after graduating university. It was difficult for me to perform my job well and felt that I failed to be of service to society at that time. I became more interested in doing manual work to help others. Then, I thought of becoming a dentist. Already 25 years old, I wondered if I would be able to do it at first. But my primary care doctor, an otolaryngologist, supported me a lot, telling me to do what I wanted to do. I still clearly remember that his support helped me go ahead with my dream. I pledged to live my life to the fullest when studying at dental college. I majored in oral surgery at Yokohama City University for seven years. After working as a hospital dentist, I opened a clinic at the age of 43. Despite my late start, I met many people who understood and supported me while working hard with the view toward opening a clinic in my hometown. As a result, I was able to be independent. In the course of my life, I learned that life was a journey looking for the people who understood you. When you find someone who understands you, it is important to work enthusiastically and consider what you can do for that person. Understand each other. This is the important principle for me when I see patients.

歯科医師を志したのは、大学卒業後、金融機関で働いていたときでした。なかなか仕事で成果が上がらず、社会の役に立っている実感を持てずにいたところ、自分は手を動かす仕事をして誰かの役に立ちたいと考えるようになり、歯科医師を目指そうと思い立ちました。当時、すでに25歳でしたし、その思いを全うできるのかとかなり迷いましたが、かかりつけの耳鼻科の先生からいただいた「自分のやりたいようにやってみなさい」という力強い後押しが、一歩を踏み出すきっかけになったことを今でもよく覚えています。歯科大学では「悔いのないように生きよう」と心に誓い、卒業後は横浜市立大学で7年間口腔外科を専門に学び、さらに5年の勤務医を経て、開業したのは43歳のとき。遅いスタートではありましたが、地元に開業するという目標に向かってガムシャラに進むなかで、自分を理解してサポートしてくださる方に数多く出会い、自分の道を進むことができました。そこで得たのは、「人生は理解者を探し求める旅である」ということ。理解者を得るためには、自分がひたむきに努力する必要があり、同時に自分が相手のために何ができるのかを考えることも重要になってくると思います。お互いに相手を理解する。それは今、患者さんに向き合うときにも大切な指針になっています。

 

Our motto is healthcare with empathy and friendliness. You don’t feel happy if you need to go to the dentist, do you? That is why I want to thank my patients for their choosing to visit our clinic. Healthcare with empathy is important if you want your patients to be satisfied with your clinic as a result of good-faith efforts. Stand in patients’ shoes. For instance, tell them “Suffering from pain like you are is tough.” Needless to say, this is the most important thing if you want to build trust. We guide patients in a counseling room before examining them if the patient visits us for the first time. I always give my business card to patients before speaking with them. All the patients are surprised or inspired when I give them my business card. It is something a very limited number of physicians or dentists do. This may help relax them. I also want my patients to empathize with my philosophy. While working as a dentist, I learned that skills and communications must go hand-in-hand in healthcare. You can only use your skills efficiently if you have a relationship of trust with patients. In healthcare, skill and communication are indispensable and closely connected to each other. I believe this.

当院のモットーは、「共感の医療」と「顔の見える医療」。歯科医院は、積極的に行きたいと思う場所ではないですよね。だからこそ、当院を選んで来てくれた気持ちを大切にしたい。誠心誠意向き合って、当院に来てよかったなと思ってもらえるようにするには「共感の医療」が大事なのではないかと考えています。「痛くてお困りですね」といったように相手の立場に立つこと。当たり前のことですが、信頼を作るなかでは一番重要です。当院では初診の場合、診察の前にカウンセリング室へご案内します。そして、お話を聞く前には必ず名刺をお渡ししています。診察時に名刺を渡す医師は少ないので、皆さん驚いたり、感心したり。緊張がほぐれる効果もあるのかなと感じています。そして、せっかく来ていただくなら私の理念に共感してほしいという思いも持っています。歯科医として歩みを進めるなかで、得たのは「技術とコミュニケーションは医療の両輪である」ということ。患者さんとの信頼関係があってこそ、初めて技術が活きてくる。どちらか一方だけでは、治療は成り立たない。そう思っています。

 

I believed that I would be able to do what I want if I tried. I was satisfied with my efforts for the first time. I was reborn at that time. This is not an exaggeration. That is how I felt then. I thought the cherry blossoms were very beautiful when I entered the college. I clearly remember the world looked different. In fact, the world had not changed. I had changed. It was just the starting point. Then, I pictured the ideal image of myself and tried to find a way to achieve it. I have made efforts steadily every day to accomplish this because I should. Of course, I will continue study and work diligently.

25歳で歯科大学に入学したときに「やればできるんだ。やってよかった」と人生で初めて思うことができました。大げさではなく、自分が生まれ変わった。そんな気持ちになりました。入学したときに見た桜がすごく美しくて、世界が違って見えたことをはっきりと覚えています。でも、それは世界が変わったのではなく自分が変わっただけなんですよね。そして、それは単なるスタートライン。その後も、「なりたい自分」を心のなかに描き、どうすればなれるのか。そのためには、地道に努力を重ねる必要があるのではないかと思い、それを日々実践してきました。もちろん、今後も研鑚を続けていきます。

 

Our clinic has steadily developed, supported by community members. In the next stage, I want to make us a medical corporation. I am planning to name our medical corporation Minato Kai. In Japanese, minato means port. I would like to further develop Dental Office Minato to be a port harboring young dentists and staff who will inherit spirit. In addition, I want to be a person who understands as many patients as possible, to be their family dentist who can look after them throughout their lives. I would like to continue to work to achieve this goal.

地域の皆さんに支えられて、着実に歩んできた当院ですが、次のステップは医療法人化。法人名は「みなと会」を予定しています。自分のスピリットを継いでくれる若い医師やスタッフの「港」となるべく、「デンタルオフィスみなと」を、さらに発展させていきたいと考えています。そして、自分が一人でも多くの患者さんの理解者となり、一生お付き合いできるホームドクターでありたい。それを目指して努力を続けていきたいです。

31th January, 2022